Oil Catch Tank Nedir ?
Bu yazımızda aşırı besleme ve modifiyeli araçların vazgeçilmez parçalarından olan oil catch tank’ın kullanım amacını ve çalışma prensibini inceleyeceğiz. Öncelikli olarak 4 zamanlı motorların çalışma prensibini inceleyelim. Konuyu daha iyi kavrayabilmek için videoyu izlemek size fayda sağlayacaktır.
Yukarıdaki video da görüldüğü üzere piston üst ölü noktadan alt ölü noktaya hareketi sırasında emme supapları açılır ve silindir içerisinde bir vakum oluşturularak yakıt – hava karışımı silindir içerisine alınır. Piston alt ölü nokta’dan, üst ölü noktaya hareketi sırasında valfler kapalı konumdadır. Yakıt – hava karışımı sıkıştırılarak muazzam bir basınç elde edilir. Elde edilen basınç sırasında bir kısım hava, segmanların ve silindirlerin arasından kaçarak karter kısmına geçer. Firmalar bu istenmeyen basınç kaçaklarını atmosfere göndermek için özel olarak blok ve silindir kapağına kanallar yapmaktadırlar.
Şekilde gösterilen motor bloğunda
1 – Yağ geri dönüş
2 – Blow by duct (kaçan havanın atıldığı kısım)
3 – Temiz yağ kanalı
4 – Filtre edilmemiş yağ kanalı
Bu kanallar vasıtasıyla hava külbütör kapağında bulunan hortumlar ile hava filtre borusuna bağlanır ve tekrar emme sistemine geri verilir. Ancak ısınan motor yağının, buharı da bu yolu izlemektedir. Bu yüzden aşırı besleme sisteme sahip motorlarda bulunan turbo, intercooler ve diğer emme parçaları yağlanır. Düşük devirli kullanımlarda soğuyarak katılaşırlar.
Bu olay genellikle direk enjeksiyon sistemine sahip araçlarda görülmektedir.
Oil catch tank’ın kullanım amacı bu hava – yağ buharı karışımını motor içine göndermek yerine bir hazne de depolamaktır. Bu sayede yanma odasına gönderilen hava saflaştırılır, ve motor parçalarınızın yağlanmasının önüne geçilir ve intercooler’ın soğutma görevini tam olarak yerine getirmesi sağlanır. Araca özel uygulamalarımızdan biri aşağıdaki şekilde görülmektedir.