Araç Turbo Basıncı Nasıl Artar?
Turbo Nedir?
Günümüzde teknolojinin hızlı gelişimi, otomotiv sektörüne de çok fazla yenilikler kazandırmıştır. Kullanıcıların otomobillerinde aradığı en önemli özellik güçlü bir motora sahip olmasıdır. Motordan daha çok güç ve tork artışı sağlamanın yollarından biri de turbo şarj sistemidir. Turbo ünitesi, egzoz gazlarının içinde bulunan atık enerji ile çalışan bir hava pompasıdır. Turbo ünitesi, türbin çarkı ve kompresör çarkını birbirine bağlayan bir milden meydan gelir.
Turbo Nasıl Çalışır?
Motordan çıkan basınçlı egzoz gazları, turbonun türbin çarkına gönderilir. Bağlantıyı sağlayan mil türbinle beraber dönmeye başlar. Bunun sonucunda milin diğer ucunda bulunan kompresör çarkını çevirir. Kompresör çarkı çok yüksek bir hızla dönmeye başlar. Ardından büyük hacme sahip havayı emer ve motorun silindirlerine iletir. Yakıtın içine doğru püskürtülen yakıt zerreciklerinin her biri, yanmak için gerekli olan oksijeni kolaylıkla bulur ve bu sayede yanma verimliliği de artar. Bu sayede daha fazla güç açığa çıkar.
Turbo Basıncı Nasıl Artar?
Intercooler Ünitesi (Ara Soğutucu)
Turbodan alınan verimi çok daha fazla arttırabilmenin yollarından biri de Intercooler, yani ara soğutucu diye adlandırılan bir ünite eklenmesidir. Turbo ünitesinden yayılan havanın sıcaklığı hemen hemen 160 derecedir. Intercooler’ın içinden geçen sıcak hava soğutulur ve bunun sonucu yoğunluğu artar. Bu sayede silindirlere daha çok hava iletilmiş olur. Böylelikle aracın turbo basıncının da artması sağlanır.
Selenoid Valfi Kontrolü
Araçlarda turbo basıncının düşmesinin en önemli nedenlerinden biri de selenoid valf arızalarıdır. Selenoid valfler aynı zamanda elektromekanik vanalar olarak da bilinir. Bu valfler endüstriyel otomasyon sistemlerinde büyük bir öneme sahiptir. Selenoid valfler elektrik enerji ile çalışır. Gaz, hava, su, buhar ve yağ gibi akışkan maddelerin geçişini kontrol eder. Bu valfler sıcaklıkları 150 dereceden düşük olan akışkanlar için kullanılır. Özellik itibari ile elektromıknatıs denetimine sahip bir vanadır. Valfin içindeki bobine elektrik akımı uygulanır. Böylece valfin içindeki pistonun hareket etmesi sağlanır. Selenoid valfi elektrik sinyalini algılar. Ardından giriş kanalı, akışkanı doğrudan çıkışa doğru iletir. Elektrik sinyali kesildiği zaman, vana eski haline döner ve akışkan geçişini engellenmiş olur. Arızalı bir selenoid valfi aracın turbo basıncının düşmesine neden olur. Turbo basıncını tekrar arttırmak için selenoid valfi değiştirmek gerekebilir.
Wastegate Valfi Kontrolü
Wastegate, araçlarda turbo basınç miktarını kontrol eden ve ayarlayan bir valf sistemidir. ECU sistemi tarafından kontrol edilen turbo boost selenoidi, wastegate valf sistemine bir komut gönderir. Bu komut sayesinde pallerin dönmesi için gerekli olan egzoz gazı direk turbonun egzoz çıkışı tarafına gönderilir. Bu işlem turbo basıncının sabit olması için gereklidir. Günümüz araçlarındaki bazı özel turbo sistemlerinde, turbo yapılarının özellikleri nedeniyle aradan yayılan bu egzoz gazının diğer ana hatla en yakın bölgede kesişmesi sonucu güç kayıpları oluşur. Wastegate valf kontrolünde meydana gelen bir arıza araç turbo basıncının düşmesine neden olacaktır. Basıncı yükseltmek için bu valfin bakımının yaptırılması gerekir.
EGR Valfi Temizliği ve Kontrolü
EGR valfinin arızalı veya kirli olması da araçlarda turbo basıncının düşmesine neden olan etkenler arasındadır. EGR valfinin amacı yanmamış oksijeni egzoz gazından ayrıştırarak tekrar yanma odalarına göndermektir. Burada yanmayan oksijenler tekrar egzoz gazı içerisinde ayrıştırılarak gönderilir. Bu sayede yanma odalarında çok daha iyi bir patlama gerçekleşir. EGR valfleri zaman geçtikçe egzoz gazlarından dolayı kurum yapmaktadır. Bunun sonucunda EGR valfini temizlememek gerekir. Valfin içerisinde kömür tozuna benzer bir kurum birikir. Bu da parçanın yanlış şekilde çalışmasına, hatta zamanla bozulmasına yol açabilir. EGR valfinin temizliği düzenli olarak yapılmalı ve gerekiyorsa değiştirilmelidir. Bunu yapmak turbo basıncınızın artmasını sağlayacaktır.